Luty, czyli tuż przed 0.81

Dzisiaj krótko, bo niewiele ciekawego mam do powiedzenia, a muszę dokończyć kilka rzeczy na nową wersję 🙂

Prace nad 0.81 dobiegają końca. Skończyliśmy wieże, wyszlifowaliśmy mapy, dodaliśmy grafiki, poprawiliśmy bugi. Dopisujemy pomoc, konfigurujemy środowisko, testujemy i naprawiamy bugi.

Mam nadzieję, że w notce za miesiąc będę mógł opowiedzieć nasze wrażenia z wypuszczenia najnowszej wersji na świat 🙂

Styczeń w Gizarmie

Niestety, nie mogę napisać że wersja 0.81 już gotowa, ale może za miesiąc albo dwa… 🙂 A jeśli chodzi o to, co  w styczniu udało się zrobić w Gizarmie:

  • Zakończyliśmy prace nad niespodziankami na mapach (głównie rękami Trolla), a także nasze trzy duże mapy są w zasadzie dokończone (to oczywiście zasługa Hydro). Oczywiście w obu zagadnieniach będą jeszcze drobne poprawki.
  • Coś co ucieszy doświadczonych graczy – budowanie budynków w mieście jest teraz trochę bardziej automatyczne. Kryzoo zaimplementował automat, dzięki któremu budowniczowie po wzniesieniu budynku przenoszą się na następny plac budowy, bez ingerencji gracza.
  • Dodaliśmy kilka ekranów objaśniających podstawowe zasady i koncepcje Gizarmy – takie wprowadzenie, lub w pewnym sensie tutorial. Implementacją zajął się Liosan.
  • Zmieniliśmy działanie zadowolenia i kupców – mamy nadzieję, że będzie bardziej sprawiedliwe i interesujące od poprzedniego.
  • Dostaliśmy też dużo komentarzy od zaufanego testera – dzięki temu wprowadzamy dużo  drobnych, ale bardzo pomocnych poprawek, które powinny ułatwić graczom zrozumienie świata Gizarmy.
  • Jeśli chodzi o to, czym będziemy się zajmować w najbliższym czasie – musimy zakończyć możliwość budowania wież przeznaczenia (głównie rękami Trolla), a nowe grafiki zawodów i budynków zaczęła rysować hydro.
  • Oprócz tego trwają mało ciekawe prace nad wdrożeniem nowej wersji na serwer, migracją bazy danych, instalatorem itp. Nie ma nic do pokazania, ale Liosan i Kryzoo walczą 🙂

Tradycyjnie zachęcam do śledzenia nas na Facebooku i Twitterze 🙂 Do usłyszenia za miesiąc!

Grudzień w Gizarmie

Grudzień minął, szał Świąt i Sylwestra za nami, to czas opowiedzieć co się działo w końcówce zeszłego roku w Gizarmie.

  • Na początek powiem, że próbowaliśmy się spotkać wirtualnie, na Google Hangoucie. Problemy techniczne trochę utrudniały życie, ale i tak było to bardzo pożyteczne spotkanie 🙂
  • Jak już może część z Was zauważyła, niestety musieliśmy zamknąć rejestrację do aktualnej wersji 🙁 Jak wdrożymy 0.81 to rejestracja oczywiście ruszy.
  • Zakończyliśmy dwie duże funkcjonalności zaplanowane na wersję 0.81 – log zdarzeń (głównie pracował nad tym Kryzoo) i handel między graczami (głównie Liosan). Niespodzianki na mapach są zrobione w jakichś 50% (tutaj głównie Troll), a hydro walczy z ostatnią z trzech dużych map – Cottonianą.
  • Teraz rozwijanie nowych rzeczy trochę zwolniło, za to trochę bardziej skupiamy się na testowaniu, znajdowaniu błędów i naprawianiu różnych niedoróbek.
  • Robimy też trochę narzędzi, które przydają się nam w administrowaniu grą – lepsze zarządzanie mapami, trochę automatyzacji, jakieś raporty. To zajmuje czas, ale potem zwraca się z nawiązką.
  • Z rzeczy które nie planowaliśmy, ale które okazały się potrzebne – usprawniamy interfejs użytkownika w grze, dodajemy też jakąś namiastkę tutoriala.

Tradycyjnie zachęcam do śledzenia nas na Facebooku i Twitterze 🙂 Do usłyszenia za miesiąc!

Listopad w Gizarmie

Hej! Postanowiliśmy zacząć comiesięczny cykl informujący o postępach w Gizarmie. Nasz czteroosobowy zespół – troll, hydro, kryzoo i liosan – skreśla kolejne punkty z listy rzeczy do zrobienia na następną wersję. Z naszych wstępnych szacunków wynika, że jakieś 40% jest już za nami, czyli mamy szansę się zdążyć na styczeń.

Inna ważna rzecz jest taka, że udało nam się całą czwórką spotkać – w Warszawie, 16tego listopada. Omawialiśmy dotychczasowe postępy, planowaliśmy kolejne kroki i objadaliśmy się pizzą. Oczywiście każdy punkt programu się przedłużał i nie zdążyliśmy o wszystkim porozmawiać 🙂

Co jeszcze można o listopadzie (i kawałku października) powiedzieć:

  • Poprawiamy 3 grywalne mapy do Gizarmy – poprawiamy balans, zwiększamy liczbę lokacji startowych i dodajemy kilka nowych cech. Pojawi się też nowy rodzaj terenu – mielizny. Mapa Europa jest już praktycznie gotowa, XKCD prawie, pozostała Cottoniana.
  • Dodajemy możliwość samodzielnej rejestracji graczy (wreszcie!); będzie też można samemu dołączyć do jednej z gier.
  • Pracujemy nad “logiem zdarzeń” – zapisem rzeczy, które działy się w grze kiedy gracz nie był zalogowany. Prawie wszystko jest już zrobione, teraz dodajemy kolejne rodzaje zdarzeń.
  • Na mapach rozsiewamy “niespodzianki” – miejsca kryjące tajemnicze nagrody lub wrogów. Podobnie jak zagubione plemiona w serii Civilisation, będzie to nadawało element niepewności przy zwiedzaniu mapy 🙂 Na razie mamy opracowaną grafikę oraz konfigurację map.
  • Wprowadzamy możliwość handlu między graczami – będzie można wystawiać oferty handlowe, które tragarze z innych królestw będą mogli realizować. Na razie temat jest rozpoczęty.
  • Założyliśmy konta na Facebooku i Twitterze 🙂 Pora trochę zwiększyć obecność w sieci

To tyle na razie – do zobaczenia za miesiąc!

Jedziemy na WGK 2013

W dniach 6 – 8 września 2013 odbędzie się Krajowa Konferencja Wytwarzania Gier Komputerowych w Gdańsku (WGK 2013). Nie zabraknie na niej Gizarmy. Podczas konferencji wygłosimy prezentację pod tytułem „Metoda generacji dwuwymiarowych map zróżnicowanego terenu na przykładzie gry strategicznej Gizarma” na której opowiemy o naszym sposobie tworzenia map, naszych doświadczeniach i kierunkach rozwoju.

Poza tym trwają prace nad kolejną wersją 0.81. Pojawi się w niej cel gry – gracze będą mieli za zadanie odnaleźć ruiny wież przeznaczenia, a następnie je odbudować. Po odbudowaniu wież gra będzie zakończona, każdy gracz otrzyma pewną liczbę punktów za ukończenie gry zależną od wielkości królestwa, liczby odbudowanych wież, szczęśliwości poddanych i innych czynników.

Na mapie pojawią się również wioski, świątynie, cmentarzyska i osady barbarzyńców, które będzie można przeszukać i uzyskać nagrodę lub sprowokować wojska barbarzyńskie do ataku na nasz oddział.

Na obrazu poniżej screenshot z wersji deweloperskiej gry:

gizarma-038

Nie napisałem jeszcze, że nasz zespół znowu się powiększył. Dołączył do nas Marcin „Kryzoo” Przeradzki. Kryzoo pracuje głównie przy rozbudowie klienta gry.

Troll

Wersja 0.80

Wersja 0.80 już działa. Tak jak wcześniej zapowiadałem klient gry jest aplikacją napisaną w Javie, nie jest już apletem.
Zespół pracujący nad grą powiększył się o 300% (to znaczy od jednej do trzech osób). Do zespołu dołączyła Lidia „Hydro” Miler oraz Szymon „Liosan” Kurek

Najważniejsze zmiany w 0.80 to:

  • Można walczyć (narazie PvE)
  • Dodano wioski barbarzyńskie
  • Możliwość grupowania jednostek
  • Rozszerzony zasięg miast
  • Zmiany w handlu zasobami luksusowymi
  • Nowe zasoby i rodzaje terenu
  • Usunięto wiele błędów z poprzednich wersji
Ponadto wprowadzono dużo nowych grafik, niektóre stare zostały wymienione (głównie autorstwa Hydro oraz Liosana), stworzona została zupełnie nowa mapa „cottoniana” autorstwa Hydro.

 

Grafiki z najnowszej wersji:

Zmiana platformy

Prace nad  wersją 0.8 trochę się przedłużyły i nadal trwają. Spowodowane jest to tym, że musiałem wycofać się z kilku pomysłów, które wcześniej częściowo wprowadziłem (np. prowincje). Poza tym, z powodu licznych problemów z uruchamianiem apletów, nowy klient gry będzie normalną aplikacją Javową. Portowanie również spowodowało spore opóźnienia.

Mimo problemów wiele elementów z 0.8 są już w grze (np. wiele mechanizmów związanych z walką), w ciągu najbliższego miesiąca nowa wersja powinna działać.

Jako podsumowanie epoki wersji 07x poniżej zrzut mapy z jednej z gier (tutaj duża wersja):

Europa zasiedlona

Troll