Czat z graczami

W poniedziałek 15 września 2014 odbyła się pierwsza zaplanowana dyskusja na czacie między graczami i zespołem Gizarmy. Tematem rozmowy było: „Jak zachęcić więcej osób do grania w Gizarmę?”. Jak się okazało czat rządzi się swoimi prawami i gracze najchętniej niekoniecznie dyskutują na narzucony temat, a chętniej o tym, co ich naprawdę interesuje. Dyskusja kręciła się wokół tego jaka Gizarma powinna być i w którym kierunku powinna się rozwijać. Wygląda na to, że niektórym z graczy brakuje rywalizacji, czyli głównie walki PvP oraz PvE.
Pojawił się ciekawy pomysł gry wprowadzającej dla nowicjuszy. Dzięki temu gracze poznawali by zasady i mogli by się zdecydować, czy chcą grać dalej już we właściwą grę.
W kwestii promocji i pozyskiwania graczy też były dwa interesujące pomysły. Jednym z nich jest wysyłanie zaproszeń przez graczy do znajomych i otrzymywanie za to nagrody w postaci bonusa, albo premium ficzera w grze. Inny pomysł to stworzenie stopek informujących o stanie własnej gry do wklejania w postach na różnych forach.
Było i więcej pomysłów, wszystkich nie zamieszczamy, ale zapis całego czatu można znaleźć tutaj.
Dziękujemy za uczestnictwo w czacie i podzielenie się swoimi opiniami oraz pomysłami!

Gizarma na czacie


[Chanat Kazański]: Czy któryś z moich czcigodnych sąsiadów potrzebuje pomocy w rozbudowie dróg, karczowaniu lasów, lub irygacji pól? Pytanie kieruję głównie do Gruzinów oraz Kozaków, ale nie tylko. Może jest tu ktoś na tyle odważny, aby podjąć się wraz ze mną budowy autostrady transkontynentalnej?

[Królestwo Polskie]: Witam , Ja z Polski ... więc nie moge pomóc , my tutaj planujemy budowe autostrady na XXI wiek dopiero

[Imperium Osomańskie]: Chanie - ja w przyszłości chętnie dołączę do budowy traktu, coby nam konie szybciej furgały

[Księstwo Fińskie]: Ja również chętnie się dołączę, żeby księstwa fińskiego sprowadzać kamienie szlachetne, a sprzedawać sól, a może kiedyś i ambrę

Tak, to jest próbka dialogu z czatu, który w najnowszej wersji Gizarmy zagościł już na dobre. Gracze nie są już zdani tylko i wyłącznie na forum, które choć bardzo przydatne, to jednak ma inny charakter i zwykle na odpowiedź czeka się dłużej.
Czat jest zawsze dostępny w dodatkowym panelu z prawej strony okna gry. Panel czatu może być rozwijany na zewnątrz oraz do środka okna (opcja użyteczna przy niższych rozdzielczościach ekranu). Każda rozgrywka, czyli świat gry posiada czat, który jest widoczny dla swoich graczy. Poza tym jest jeden wspólny czat dla wszystkich, którzy w danej chwili są zalogowani do gry. Gracz widzi wszystkie swoje czaty rozmieszczone w zakładkach, między którymi łatwo się można przełączać.
Najczęstsze tematy w czacie dla gry dotyczą aktualnej rozgrywki. Można się pochwalić sukcesem, takim jak znalezienie nowego pikiniera w niespodziance, albo ponarzekać na ekspansywnego sąsiada. Można się dogadać w kwestii wymiany handlowej, wspólnej budowy dróg i na wiele innych tematów.
Czat ogólny jest miejscem do dyskusji o samej Gizarmie. To najlepsze miejsce, aby zadać pytanie dotyczące zasad gry. Zespół Gizarmy, albo inni gracze chętnie pomagają. Koniecznie wypróbujcie nasz czat w Gizarmie 🙂
Okno gry z czatem

Gizarma: Europa – nowa wersja gry

Po prawie pół roku intensywnych prac możemy Wam z dumą przekazać naprawdę duży zestaw nowych funkcji, grafik, poprawek, a nawet olbrzymią nową mapę. Ale po kolei – poniżej lista najważniejszych zmian:

  • Czat między graczami – można na żywo uzgadniać plany albo po prostu pogadać 🙂
  • Nowy mechanizm zadowolenia miast – dużo prostszy, z tabelką pokazującą przyczyny zadowolenia i spodziewaną zmianę.
  • Nowa, duża mapa – Europa. Starzy gracze mogą ją pamiętać w wersji sprzed kilku lat – przygotowaliśmy wersję odświeżoną i ciekawszą.
  • Duże ułatwienie to lista jednostek – pozwala znaleźć tych zagubionych tragarzy, lub wybrać odpowiedniego osadnika do zbudowania ulepszenia.
  • Trochę zmian graficznych – nowe grafiki budynków zaawansowanych, lepszy wygląd tła mapy, poprawione drogi.
  • W gizarmo-pomocniku pojawiło się dużo rankingów – oprócz punktów można też rywalizować wg stanu skarbca lub posiadanego terenu.
  • Kolejne ułatwienie to opcja “zburz i zbuduj potem” – przy burzeniu budynku możemy automatycznie zlecić budowę innego budynku na tym polu.
  • Podświetlanie surowców luksusowych na mapie – ikona lupy zaznaczy złoża kamieni szlachetnych czy hebanu.
  • Drobna poprawa wydajności przesuwania mapy
  • Poprawiono mnóstwo błędów, w tym błąd ze znikaniem materiałów budowlanych 🙂

Miłego grania, i pamiętajcie by zaprosić znajomych, bo na wielkiej mapie Europy potrzeba dużo graczy 🙂

Gizarma: Europa
Gizarma: Europa

 

 

Postępy prac nad kolejną wersją

Dawno nie było wpisu opisującego to, co dzieje za kulisami naszej wspaniałej gry strategicznej. Pora nadrobić zaległości 🙂

Postępy

Przede wszystkim – do zespołu dołączyły 3 nowe osoby. Jeśli kojarzycie Khronego, letherna lub pjg z forum gizarmy,  to teraz możecie ich zobaczyć na stronie opisującej zespół Gizarmy. Cała trójka to programiści. Khrone i lethern zajmują poprawianiem  drobnych błędów i wprowadzaniem bardzo potrzebnych usprawnień rozgrywki. Pełną listę ujawnimy w momencie wydania nowej wersji. Pjg zajmuje się usprawnieniami naszych serwerów i środowisk programistycznych.

Jeśli chodzi o „duże” zmiany – troll przygotował wersję nowy mechanizm zadowolenia w miastach (moim zdaniem dużo prostszy i przyjemniejszy). Hydro pracowała nad stroną projektu, na której czytacie ten wpis, a także nad polepszeniem wyglądu map. Kryzoo i ja przygotowywaliśmy kilka rzeczy, o które prosiliście na forum – ale na razie nie będę zdradzał szczegółów. Bywalcy forum mogą się domyślać.

Oprócz tego wszyscy zajmowaliśmy się testowaniem, opisywaniem, szlifowaniem, projektowaniem, i całą masą rzeczy których na pierwszy rzut oka nie widać w gotowej grze, a które trzeba wykonać przed wdrożeniem następnej wersji 🙂 A kiedy to wdrożenie będzie – na razie nie ujawnię terminu, ale mogę powiedzieć że to kwestia tygodni.

Pozdrawiamy i do usłyszenia!

Rozgrywki w wersji 0.81

Od 4 miesięcy trwają rozgrywki w Gizarma: Wieże (0.81). W tym czasie zarejestrowało się ponad 100 nowych graczy. Wróciło też do gry trochę osób, które wcześniej testowały  niepubliczne wersje Gizarmy.

Gry w wersji 0.81 rozgrywamy na mapie Cottoniana, inspirowanej ciekawą średniowieczną mapą z X wieku. Została ona przystosowana do aktualnych zasad Gizarmy.

Cottoniana - lokacje

Na pojedynczym świecie (czyli pojedynczej mapie) może grać do 16 graczy, co nie wydaje się szczególnie dużą liczbą – ale w miarę rosnącego zapotrzebowania uruchamiają się  kolejne światy 🙂  Aktualnie rozgrywki toczą się na 11 światach. Stan rywalizacji można obejrzeć w Gizarmo-pomocniku.

Gizarmo-pomocnik (lipiec 2014) - rozgrywki
Gizarmo-pomocnik (lipiec 2014) – rozgrywki

Celem gry w aktualnej wersji (oprócz rozwoju państwa w oparciu o ekonomię i logiczne myślenie) jest odbudowanie przez królestwa kilkunastu wież z ukrytych na mapie ruin. Gra nie kończy się w momencie odbudowania ostatniej z wież. Można dalej rozwijać swoje królestwo.  Nie można tylko dołączyć do rozgrywki na mapie z odbudowanymi wieżami.

Wieże odbudowane zostały najpierw grze 205. W ich odbudowie wzięło udział 9 z 16 królestw. Kilka z nich gra nadal, rywalizując ekonomicznie, mimo że od osiągnięcia celu gry minęło ponad 2 miesiące 🙂 Jak widać na wykresie, raz prowadzą Sklaveni (gracz Krzysztof5), raz Misir (gracz Wojtu).

gra 205 - ranking
gra 205 – ranking

Na Gizarmowym forum można znaleźć wątek poświęcony grze 205, gdzie gracze dzielili się (i dzielą nadal) swoimi doświadczeniami. Dyskusje były intensywne, więc przygotujcie się na długie czytanie! Można się tam także dowiedzieć, co to za schodek na wykresie, i dlaczego w rankingach kolejnych gier już nie występuje 😉
Inaczej ułożyła się sytuacja w grze 208. Dyskusje na forum się niespecjalnie rozwinęły, a leśne królestwo Altin Orda zostawiło innych w tyle. Rywalizację kontynuowało jeszcze ze zmiennym szczęściem królestwo Suahili. Cel gry nie wygląda niestety na osiągnięty 🙁

gra 208 - ranking
gra 208 – ranking

 

Za to w grze 209 mamy rekordzistę.  Gracz Sajanpunk grając państwem Tatarlar zdystansował wszystkich (zarówno ze swojej gry, jak pozostałych), zdobywając ponad 77000 punktów! Choć trzeba przyznać, że jego rywale grający Kanaanem i Albą także osiągnęli całkiem solidne ilości punktów. Jak doszło do takiego wyniku, możecie przeczytać na forum w wątku gry 209.

gra 209 - ranking
gra 209 – ranking

 

W kolejnych trzech grach z dużą przewagą prowadzi Przymek79.  W 210 gra Saracenami, w 211 jego królestwo to India, a w 212 Jakucja. Nie jest łatwo zarządzać trzema królestwami naraz – tym bardziej tak skutecznie jak Przymek79, który łącznie  zdobył już ponad 70 000 punktów!

Ponadto w grze 211 odbudowane zostały wszystkie wieże 🙂

Z najniższymi wartościami punktowymi mamy natomiast do czynienia w grze 213.  Wygląda też na to, że w tym świecie wystąpił najwyższy odsetek nieaktywnych graczy 🙁

Gra 213 - ranking
Gra 213 – ranking

Chętnie dowiedzielibyśmy się, co stanęło na przeszkodzie w skutecznej grze. Zapraszamy do podzielenia się swoimi wrażeniami – na przykład w wątku gry 213.

 

Zupełnie inna sytuacja jest w grze 214 – cel gry został osiągnięty, trzech graczy jest aktywnych, przy czym Lethern grając Misirem zdobył już ponad 48 000 punktów, co jest drugim wynikiem punktowym pojedynczego królestwa w bieżącej wersji Gizarmy.  Odbudował też najwięcej wież: 12,67 spośród 16 !

Gra 214 - ranking
Gra 214 – ranking

Mapkę królestwa Misir można znaleźć w wątku gry 214 na forum.

 

Gra 215 została wyłączona po tygodniu, ponieważ udało się w niej wygenerować błąd blokujący rozgrywkę. Usunęliśmy przyczynę błędu, więc nie powinien wystąpić na kolejnych światach.

A gracze przenieśli się na kolejną mapę, 216 🙂
Trwa tam wyrównana rywalizacja między Germanią a Tatarlarem, ale zaczyna być widać (także na forum) aktywność gracza z królestwa Altin Orda. Ciekawe, może okaże się, że „gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta”? 😉

Gra 216 - ranking
Gra 216 – ranking

 

Gra 217 zaczęła się niedawno i każdy z graczy ma jeszcze szansę przegonić innych 🙂  W chwili gdy to piszę, są na tej mapie jeszcze dwie niezajęte lokacje, na których można zacząć grę.

Gra 217 - ranking
Gra 217 – ranking

 

A parę dni temu zaczęła się gra 218 z wieloma wolnymi lokacjami startowymi – może jedna z nich czeka właśnie na Ciebie?

Gra 218 - ranking
Gra 218 – ranking

 

Poszukujemy PR-owej pomocy

Hej! Ogłoszenie mamy:

Poszukujemy do zespołu Gizarmy osoby, która zajmie się promocją gry. Mamy jeszcze dużo do zrobienia w samej grze i na promocję po prostu nie starcza nam czasu. Jesteśmy miłośnikami gier komputerowych, głównie strategii i tworzymy Gizarmę “po godzinach”, w trybie hobbystycznym. Dlatego oczekujemy od tej osoby podobnego podejścia, gdyż zajęcie to nie będzie związane z finansową korzyścią.

Mieszkańcy miastaNatomiast, mimo hobbystycznego trybu pracy, traktujemy rozwój Gizarmy bardzo poważnie i dokładamy starań, żeby była grą jak najlepiej dopracowaną i mogła w przyszłości konkurować na rynku z innymi znanymi tytułami.

Wierzymy, że Gizarma ma spory potencjał, ale wymaga mądrych działań promocyjnych. Niewątpliwie będzie to ambitne wyzwanie. Idealnie by było, żeby osoba ta orientowała się dobrze w tematyce gier komputerowych oraz w dziedzinie marketingu.

Przewidziany zakres zadań:
– opracowywanie planu i strategii działań marketingowych,
– przygotowanie materiałów promocyjnych np. press-kit
– nawiązanie kontaktu z dziennikarzami i recenzentami
– publikowanie treści i organizowanie wydarzeń na Gizarmowym blogu, FB i twitterze
– komunikowanie się z graczami przez te miejsca
– ścisła współpraca z innymi członkami zespołu Gizarmy
– i inne działania – liczymy na pomysłowość i aktywność

Chętne osoby zapraszamy do kontaktu na email gizarma@gizarma.pl

Wieże wybudowane!

No dobra, nie wszystkie wieże, ale całkiem niedawno zostały odbudowane wszystkie wieże na grze 205 🙂 Królestwa w innych grach też rozwijają się całkiem dynamicznie.

Jeśli chodzi o rozwój samej gry – powoli poprawiamy błędy, dodajemy drobne usprawnienia (np. zmieniliśmy minimapę), a także przygotowujemy się do wdrożenia nowego modelu zadowolenia i jakiejś komunikacji między graczami 🙂 Na razie to tyle, więcej info za miesiąc.

Gizarma publicznie dostępna !

Gizarma publicznie dostępna!
Gizarma publicznie dostępna!

Nadeszła długo oczekiwana chwila 🙂
Udostępniamy pierwszą publiczną wersję Gizarmy –
„Gizarma: Wieże” (0.81 Beta).

Nareszcie po pobraniu gry każdy może się samodzielnie zarejestrować i dołączyć do rozgrywki na wybranym świecie.

Za pomocą zarejestrowanego w grze konta można też zalogować się na Gizarmowym Forum  które umożliwia dyskusję z innymi graczami oraz z zespołem tworzącym grę.

Życzymy udanej przygody z Gizarmą !

W przypadku problemów prosimy o kontakt.

 

Zmiany w 0.81

Pora podzielić się listą rzeczy, które udało nam się zrobić przez ostatni niecały rok – od czasu wydania poprzedniej wersji 🙂 No to po kolei:

Funkcjonalności

  1. Cel gry w postaci wież do odbudowy oraz ranking królestw.
  2. Handel między królestwami.
  3. Przydział mieszkańców do zadań przy tworzeniu  nowego królestwa.
  4. Kronika królestwa, czyli log zdarzeń.
  5. Niespodzianki na mapie i ich przeszukiwanie.
  6. Automatyczne rozpoczynanie budowy następnego budynku w miastach.
  7. Ekrany pomocy w grze.
  8. Rebalans zasad: zmienione obliczanie zadowolenia, inne działanie kupców i kapłanów, przyspieszenie ruchu jednostek na mapie, nowy zawód: łowca dzikich koni, lutnik zamiast wytwórcy fortepianów.
  9. Automatyczne przydzielanie do pozyskiwania żywności:
    1. osadnika który założył nowe miasto
    2. nowego mieszkańca, jeśli spowodował głód w mieście
  10. Przeprojektowanie map:
    1. lokacje początkowe samowystarczalne żywnościowo i finansowo
    2. na wybranych mapach lokacje dwumiastowe
    3. przystosowanie do handlu (zmiany w ukształtowaniu terenu i rozkładzie zasobów specjalnych)
  11. Zmiany w terenach: mielizny umożliwiające przejście przez morza, inne działanie słoni
  12. Obsługa wielu funkcji skrótami klawiszowymi

Administracyjne

  1. Możliwość samodzielnego stworzenia konta przez użytkownika.
  2. Samodzielne dołączanie do nowej gry przez gracza.
  3. Automatyczne tworzenie się gier na serwerze.
  4. Refaktoring struktury bazy danych.
  5. Usprawnienie wewnętrznych interfejsów administracyjnych (gry, mapy)
  6. Nowy mechanizm konfiguracji map
  7. Wdrożenie nowych narzędzi do zarządzania projektem
  8. Usprawnienie procesu identyfikacji i usuwania błędów

Grafika / GUI

  1. Nowe interfejsy: odbudowa wież, niespodzianki, handel, kronika królestwa
  2. Zmiany w interfejsach: budynki, talent króla, transport (nazwy miast w liście rozkazów), bilans finansowy miasta, położenie panelu przycisków
  3. Wizualizacja nowego miasta z przyległymi terenami po wydaniu rozkazu budowy
  4. Granice oznaczone różnokolorowymi kropkami
  5. Grafiki zawodów i jednostek: łucznik angielski, wagon ze skarbami, myśliwy, hodowca chmielu, wytwórca wina, piwowar
  6. Grafiki budynków: cegielnia, akademia i stajnia
  7. Grafiki terenów i zasobów: obóz koczowników, kamienny krąg, świątynia pogańska, harfy, zmiana wyglądu drewna szlachetnego (cisy i heban), słonie na dżunglowych pagórkach, mielizna, nowe przyciski i ikony do kroniki

Oprócz tego usunęliśmy wiele błędów i zaktualizowaliśmy Gizarmopedię.